(Ab)normaal voor ondernemers? 5 nadenk-momenten

By 13 oktober 2020 november 3rd, 2020 Security / Beveiliging
(Ab)normaal voor ondernemers? 5 nadenk-momenten

In de vorige blog attendeerden we gebruikers op dingen die tijdens het werk zo normaal lijken, maar het mogelijk helemaal niet zijn. We hebben er interessante reacties op gekregen. Zoals beloofd dit keer eens een ‘nadenk-moment’ voor ondernemers om de interessante ‘normaal of abnormaal’ keuze te maken uit het volgende wat vanzelfsprekend lijkt, maar het mogelijk helemaal niet is.

1. Het alles zelf willen doen

Ondernemers, die zo tussen de 40 en 55 jaar oud zijn, zijn vaak opgegroeid met het idee dat het hebben van een bedrijf betekent dat je voor van alles en nog wat functies en afdelingsmanagers nodig hebt. Maar is dat nog wel normaal bij de moderne moraal van zakendoen? Er zijn jonge bedrijven, vaak gestart met helemaal niets, die zich focussen op maar één kernkwaliteit, bijvoorbeeld een internet webshop. Marketing, web bouw, klantsupport en logistiek kopen zij in. Het zijn wat ons betreft abnormaal goede platformdenkers die een idee hadden en noodzakelijke bedrijfsfuncties van anderen aan elkaar knopen. Hoe normaal is het bijvoorbeeld dat je nog een IT afdeling hebt als alles geregisseerd wordt in de Cloud?

2. Al die kosten voor hardware

Is het voor een ondernemer wel normaal dat er vaste- en mobiele telefoonnummers zijn? Je zou het namelijk ook kunnen zien als dubbel betalen voor de communicatie van jouw oor naar die van je klant. Het is iets wat zo gegroeid is en waar in de meeste gevallen door ondernemers veel voor betaald wordt. Zou het normaal gaan worden in de toekomst dat er helemaal geen telefoonnummers meer zijn? In de internetwereld van online bellen, via bijvoorbeeld Microsoft Teams, gebruik je namelijk geen telefoonnummer meer. En hoe zit het eigenlijk met de hardware? De ontwikkelingen gaan abnormaal hard en het is niet ondenkbaar dat de smartphone de laptop van de toekomst is. Gewoon de smartphone in een docking station en een beeldscherm en keyboard erop aansluiten. Dat zou zomaar het nieuwe normaal kunnen worden.

3. Langdurige contracten

All-in contracten van meerdere jaren vind je vaak terug bij alles waar het om hardware gaat. Een 60 maanden contract voor een printer bijvoorbeeld. Is dat wel normaal? Al na twee jaar blijk je iets te hebben staan wat verouderd is. Ons nieuwe normaal is dat we het abnormaal vinden als we klanten voor een langere periode vastleggen. Wij vinden het normaal dat klanten bij ons blijven, omdat zij dat ook echt willen.

4. Kantoren en vierkante meters

Zou het nieuwe normaal kunnen worden dat werkgevers aan werknemers een vergoeding gaan betalen voor de vierkante meters op de thuiswerkplek? Het lijkt nu een abnormale gedachte, maar het zou een nieuw idee kunnen zijn. De werkgever heeft minder of geen huurkosten voor bedrijfsruimte en de werknemer kan een groter huis kopen of huren. Is het ‘kantoor-denken’ wel zo normaal als we het samenwerken gewoon overal kunnen faciliteren?

5. Processen in plaats van mensen

Het is iets wat we signaleren als bedrijven te groot worden. Klanten van grote organisaties, zoals verzekeraars of banken, leggen zich erbij neer dat de klantservice betekent dat je in lange wachtrijen wordt geplaatst. De extra koppen koffie zijn al gehaald, de smartphone wordt op de speaker gezet en het komende half uur wordt al wachtend doorgaan met de drukke werkzaamheden. “Een ogenblik geduld alstublieft er zijn nog 30 wachtenden voor u…” Abnormaal of normaal?

Snel persoonlijk contact, het niet zijn van een nummer en klanten echt bij naam kennen dat is wat ons betreft…

Normaal!

Vond je dit een abnormaal goede blog, dan stellen wij reacties altijd erg op prijs.