(Ab)normaal tijdens je werk? Maak zelf jouw keuze

By 29 september 2020 november 3rd, 2020 Security / Beveiliging
(Ab)normaal tijdens je werk? Maak zelf jouw keuze

Er zijn situaties die gewoon ontstaan. We zijn ze normaal gaan vinden, omdat ze onderdeel geworden zijn van de manier waarop we dingen doen. Als je er iets langer over nadenkt dan zou je er weleens met verbazing naar kunnen kijken. Wij hebben een aantal zaken gevonden die misschien helemaal niet zo normaal zijn als we denken. Wat vind jij bijvoorbeeld van het volgende?

Al die verschillende applicaties

Is het normaal of abnormaal dat er zoveel verschillende applicaties gebruikt worden? De realiteit is dat steeds meer bedrijven gebruikmaken van verschillende cloudpakketten. Het managen ervan is uitdagend en vaak ontbreekt het aan een goed overzicht om te weten welke functionaliteiten er al in huis zijn. Normaal is het zo dat er dan opnieuw een investering gedaan wordt. Maar is dat eigenlijk wel normaal?

Wachtwoorden

Normaal gesproken moet je jouw wachtwoord gewoon onthouden en niet op een Post-it velletje onderaan je beeldscherm hangen. Wij vinden dat abnormaal, net zoals het volgens ons niet normaal is dat er bij bedrijven veel ‘administrators’ zijn die met deze naam ook inloggen. Weet je wel zeker dat dit een collega is? Wachtwoorden kennen went slecht, vooral omdat het er steeds meer worden. Daarom vinden wij het normaal als gebruikers slechts één wachtwoord voor alles nodig hebben. Abnormaal handig!

Openstaande laptops

Er is in toenemende mate aandacht voor de privacy. Alleen zijn er genoeg werkplekken waar de laptops verlaten zijn en onbeheerd open staan. Normaal gesproken zou je daar iets van kunnen zeggen, maar het wordt uitdagender als die laptop op een thuiswerkplek openstaat. Misschien ben je wel met een kind van je collega aan het communiceren, zonder dat je het doorhebt. Niet normaal toch?

De desktop op de laptop

Even een test. Open je desktop eens en kijk hoeveel je erop ziet staan. Er zijn zelfs mensen die een mapje ‘desktop’ op de desktop hebben opgeslagen, omdat er teveel was om overzicht te bewaren. Op zich geeft dat rust, maar de vraag is of het normaal is om überhaupt nog iets lokaal op te slaan als je in een veilige cloudomgeving kunt werken. Er zijn blijkbaar ook situaties waarbij het gedrag niet zomaar verandert.

Typen en overtypen

Er zijn werkplekken waar het de norm is om zoveel mogelijk formulieren of andersoortige informatie van de ene in de andere applicatie over te typen. Integratie zou wat ons betreft normaler zijn. Maar er is nog iets wat we ons afvragen. Is typen nog wel noodzakelijk? Een klant maakte ons attent op een abnormaal handige toepassing die iedereen in huis heeft: De dicteerfunctie in Microsoft Word. Koop een goede microfoon erbij, spreek alles in en voorkom muisarmen en pijn in de schouders!

Heeft dit je aan het denken gezet?

Elke dag kijken we met verbazing hoeveel er nog te verbeteren valt. Daarom hebben we besloten dat de volgende blog gaat over zaken die voor de ondernemer normaal lijken, maar het helemaal niet zijn.

Wordt vervolgd…